Wellington

18 maart 2024 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Na het ontbijt gaan we eerst boodschappen doen voor het avondeten. Dit doen we in een ruim gesorteerde supermarkt waar het fruit op een fraaie wijze wordt aangeboden.

We laten de auto een dag op parkeerplaats staan en gaan de hele dag wandelen door de stad. Als eerste bezoeken we het Te Papa Tongarewa museum. Dit is het nationaal museum van Nieuw Zeeland. Het heeft verschillende tentoonstellingen. We besluiten om twee tentoonstellingen te bezoeken. De eerst is de tentoonstelling over het leven van de Maori’s en de invloed van de kolonisatie van de Europeanen op deze oorspronkelijke bewoners (Zie ook video). Daarna gaan we naar de tentoonstelling over de natuur van Nieuw Zeeland. Veel dieren, bomen en planten in Nieuw Zeeland komen alleen hier voor. Vele daarvan worden in hun voortbestaan bedreigt door uitheemse soorten.  Ook is er een kleine tentoonstelling over de aardbevingen die hier voorkomen. Jaarlijks vinden er tussen de 15.000 en 20.000 aardbevingen plaats. Slechts 1 procent wordt ook echt gevoeld door de mensen. Het museum staat precies op een breuklijn van 2 aardplaten. Dat is even schrikken, want ons hotel is aan de overkant van de straat.

Na het uitgebreide museumbezoek gaan we naar de volgende attractie. De Wellington Cabel Car, een kabelbaan naar een mooi uitkijkpunt boven de stad. De kabelbaan bestaat al sinds 1902 en is 600 meter lang. Binnen deze afstand stijgt de kabelbaan 119 meter. De baan gaat door 3 tunnels waarvan 2 mooi verlicht zijn (zie ook video). Boven genieten we volop van het uitzicht over de stad (zie ook video).

Als we weer beneden in de stad zijn gaan we naar de Saint Paul’s Cathedral. Een kerk die geheel uit hout is opgetrokken en is gebouwd in 1865.

Op de terugweg naar het hotel drinken we nog een glas wijn op het terras waar we gisteravond hebben gegeten. Daarna maken we nog een korte wandeling langs de boulevard met uitzicht op de baai en de mooi oude en nieuwe huizen die hier zijn gebouwd.

1. Marjon:
    18 maart 2024
    Even wat cultuur i.p.v. natuur! Mooie plaatjes en verhaal weer 👍
  2. Henry Zwart:
    18 maart 2024
    Mooie cultuur foto's. Echt historisch.

Jouw reactie