Cromwell en Clyde

28 februari 2024 - Alexandra, Nieuw-Zeeland

Na een heerlijk ontbijten gaan we vandaag terug in de tijd. We bezoeken als eerst de plaats Cromwell gelegen aan de Clutha River. Tweederde van deze plaats kwam in 1990 onderwater te staan, omdat verderop in de rivier een stuwdam was gebouwd. De oudste huizen werden tijdig afgebroken en herbouwd op een mooie plek langs dezelfde rivier.

Vervolgens maken we een korte wandeling langs het stuwmeer. Onderweg naar het volgende dorp wat we gaan bezoeken komen we langs de stuwdam. Deze is 100 meter hoog en levert voldoende stroom voor de steden Christchurch en Dunedin. In heel Nieuw-Zeeland wordt 75% van de elektriciteit geleverd door waterkrachtcentrales. De stuwdam ligt bij het dorpje Clyde. Dit heeft een historisch centrum. We maken een mooie wandeling door het centrum.

Aan het begin van de avond gaan we uiteten en bestelling bij het restaurant een grote pizza voor 2 personen. Deze krijgen we met elkaar niet op. Hierna pakken we de koffers in, want morgen rijden we door naar Dunedin.

1. Dirk van Driel:
    28 februari 2024
    Heerlijk om even terug te gaan in de tijd. Alhoewel voor Nieuw Zeelandse begrippen 200 jaar al oud is.
    Vrienden van ons zijn op vakantie in zuid Amerika. Ook zij houden ons op de hoogte. En weet je wat daar zo leuk voor ons aan is. Vanwege het tijdsverschil krijgen we 'sochtends mail van jullie reisdag en in de avond van onze vrienden uit zuid Amerika. Erg leuk om dit allemaal te volgen
  2. Cock en Marja van Roon:
    29 februari 2024
    Jullie hebben het er maar druk mee.
  3. Martine:
    28 februari 2024
    Wat een mega pizza, ziet er goed uit, leuke foto’s . wat een mooie reis maken jullie.
  4. Barbara en Jaap:
    6 maart 2024
    Mooi dat de oudste huizen (als een soort Openluchtmuseum) beaard zijn gebleven.

Jouw reactie