Dan maar de lucht in.

16 maart 2024 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Als wij de gordijnen open doen is de lucht weer strak blauw. We zien zelfs op de bergtoppen sneeuw liggen wat de afgelopen nacht is gevallen.

Na de teleurstelling van gisteren van het niet doorgaan van de Whale Watch excursie zijn we toen direct op zoek gegaan naar een andere mogelijkheid om de walvissen te zien. Deze hebben we gevonden in een helikoptervlucht waarbij we ook nog een landing maken op een berg in de omgeving van Kaikoura.

Iets na 09.00 uur gaan we naar het vliegveld waar we eerst een uitleg krijgen over de verschillende walvissen die hier zwemmen en over de veiligheidsregels in de helikopter. Gisteren bij het boeken hadden we gevraagd of het wel mogelijk was dat Cock in de helikopter zou kunnen komen. De piloot had toen al aangegeven dat hij hier hoe dan ook voor zou zorgen. Dit bleek inderdaad het geval. Hij heeft goed geholpen bij het instappen. Binnen no time zat Cock in de helikopter van het type Airbus H130 met plaats voor 6 passagiers. Binnen een paar minuten na het opstijgen zien we als eerste een school dolfijnen. Hierna begint het zoeken naar de walvissen. Dit is nog een lastige klus, omdat ze maar een paar minuten boven water zijn om lucht in te ademen waarna ze wel tot een uur onder water kunnen blijven. We vliegen ruim een half uur boven zee zonder een walvis te zien. De piloot krijgt vanaf een boot door dat er wel een walvis in de buurt is, maar dat het nog 15 minuten kan duren voordat deze boven water komt. Inderdaad na ongeveer een kwartier zien we de walvis. De piloot maakt diverse rondjes boven de walvis zodat iedereen in de helikopter de walvis goed kan zien. Volgens de piloot is de walvis ongeveer 18 meter lang. Na een paar minuten duikt de walvis weer onder water. Hij kan hierbij een diepte bereiken van 1000 meter.  Vervolgens vliegen we terug naar het land. We maken daar een tussenstop van een paar minuten op de top van besneeuwdMount Fyffe op een hoogte van 1602 meter. Hierna vliegen we terug naar het vliegveld.

’s Middags maken we nog een autorit langs de mooie kust richting het noorden. We stoppen een aantal keren om te genieten van de mooie kustlijn en de ruwe zee. De laatste stop is bij een plek waar zeehonden aan land komen. We zien er tientallen (zie ook video). Op de terugweg stoppen in Kaikoura om nog een heerlijk ijsje te eten.

‘s Avonds pakken we de koffers weer in, want morgen vertrekken we naar het Noordereiland.

1. Ineke:
    GEWELDIG!
  2. Ondine:
    16 maart 2024
    Wat een geweldige dag!!! Fantastisch!
  3. Henry Zwart:
    16 maart 2024
    Onvoorstelbaar gaaf, en wat vet om een walvis en een hele grote school dolfijnen te spotten. Dat is iets wat je nooit meer vergeet. En wat een mooie foto's weer. Chapeau.
  4. Ilonka:
    Wow. Gaaf!
  5. Bertine voor den Dag:
    16 maart 2024
    Wow! Wat super gaaf! Dit nemen ze niet meer van jullie af, wat een belevenis 🤩
  6. Marjon:
    Wauw!!!!🐳
  7. Rob:
    16 maart 2024
    Wat een topdag, uiteindelijk toch nog helikopter vlucht met schitterend resultaat.
  8. Andy & Karen:
    17 maart 2024
    Sorry it’s in English!!
    Fantastic to see it all, great photos.
    None of the last breakfast though……
    Looks like you’re having a brilliant time.
  9. Cock en Marja van Roon:
    19 maart 2024
    Hi Andy & Karin, we have een brilliant time. We are now on the North island in Horopito. From our room we can see the vulcanologisch Mount Raupehu.
  10. Marianne:
    17 maart 2024