Napier. De stad van de Art deco

23 maart 2024 - Clifton, Nieuw-Zeeland

Vandaag bezoeken we Napier. De stad van de Art Deco. Deze bouwstijl is ontstaan begin jaren 30 van de vorige eeuw. In februari 1931 werd de stad getroffen door een zeer zware aardbeving. Hierbij werd de zeebodem op sommige plekken 3 meter omhoog geduwd waardoor hele stukken nieuw land zijn ontstaan.

In het centrum van de stad staan nog heel veel gebouwen in deze bouwstijl. Voordat wij aan de wandeling door het centrum beginnen genieten we eerst nog van een heerlijke koffie / warme chocomelk met een croissant. Het zijn met name nog de etages boven de winkels waar de bouwstijl nog goed is te zien. Na de wandeling door de stad wandelen we nog langs de boulevard. We genieten hier van de krachtige golfslag. Cock maakt hier een artistieke foto’s van.

Hierna stappen we in de auto en rijden naar de wijk Marewa. Ook de grond waarop deze wijk is gebouwd is tijdens de aardbeving 3 meter omhoog gekomen. In deze wijk zijn ook nog een aantal Art Deco woningen te vinden.

Op de weg terug naar ons vakantiehuis stoppen we nog een keer om te genieten van de zee. Deze zullen we de komende dagen niet meer zien, omdat we morgen weer vertrekken naar het binnenland.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ondine:
    Bijzondere stad!
  2. Cock en Marja van Roon:
    23 maart 2024
    Zeker weten, maar ook heel mooi.
  3. Marion Zwart-Doeser:
    23 maart 2024
    Genieten jullie nog even, volgens mij gaat het nu opschieten de reis toch?
  4. Cock en Marja van Roon:
    24 maart 2024
    We hebben nu nog 8 dagen voordat we in het vliegtuig stappen.
  5. Jolanda Jezeer:
    23 maart 2024
    Een kleurrijke stad. Mooi hoor.
  6. Henry Zwart:
    24 maart 2024
    Prachtige gebouwen, ziet eruit als zuid Amerikaansen helemooie kleuren. Veelzijdig. Woeste golven ook, ziet er gevaarlijk uit.
  7. Rianne Kriebel:
    24 maart 2024
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt. Mooie natuur en mooie steden. Jullie hebben vele facetten gezien. Wat een avontuur. Geniet van jullie laatste week.
    Hier lijkt het wel herfst vandaag
  8. Cock en Marja van Roon:
    25 maart 2024
    We zullen zeker de laatste week ook nog volop genieten. Genieten doen we nu al 5 weken.

Jouw reactie