Van Te Awanga naar Rotorua

24 maart 2024 - Hamurana, Nieuw-Zeeland

Het is weer een reisdag, dus de wekker gaat weer vroeg af. Rond 08.15 uur rijden we weg uit Te Awanga.

Het grootste gedeelte van de route gaat over een hele mooie snelweg door een wisselend landschap. Van weilanden tot aan bergen. We rijden zelfs een stuk door de laag hangende bewolking. De eerste stop is bij de Waipunga Falls. Een 40 meter hoge waterval (zie video met geluid aan voor het geweldige geluid). Net voorbij Taupo stoppen we nog een keer bij een waterval. Deze waterval is slechts 11 meter hoog, maar hier gaat heel veel water door een vernauwing in de rivier (zie video’s met geluid aan voor het geweldige geluid). De derde en laatste stop is bij de Craters of the Moon. Dit is een park waarbij stoom uit de grond op hoog komt.  De stoom is afkomstig van water wat zich 3 kilometer onder het aardoppervlak bevindt. Door breuken in de aardkorst komt het hier als stoom naar boven. Op één plek in het park komt is er zelfs modderpoel waar ook de stoom naar boven komt (zie video). Het stinkt hier erg naar zwavelzuur.

Na wat boodschappen te hebben gedaan rijden we door naar ons vakantieadres in Rotorua. We worden hartelijk welkom geheten door de Nederlandse eigenaresse. De kippen van de eigenaresse lopen in de tuin voor ons vakantiehuisje. Na het eten genieten we nog van een mooie zonsondergang.

1. Henry Zwart:
    24 maart 2024
    Heel apart dat die rook uit de grond komt. Moet zeker wel erg stinken. Prachtig natuur verschijnsel hoor. En ook die watervallen en keihard stromende water, indrukwekkend. Zoiets zie je eigenlijk alleen op de televisie en jullie in het echt. Mooie foto's weer.
  2. Cock en Marja van Roon:
    25 maart 2024
    Het stinkt inderdaad. En dat doet het hier in de weide omgeving regelmatig, want deze geisers zijn niet alleen de parken te vinden, maar soms ook gewoon in een weiland langs de weg.
  3. Dirk van Driel:
    24 maart 2024
    Het is net op de laatste foto of de lucht in brand staat. En het blijft toch een mooi schouwstel al die stoom die uit de aarde omhoog komt. Het water moet dus ook heel erg warm zijn want stoom krijg je bij hoge temperaturen.
  4. Cock en Marja van Roon:
    25 maart 2024
    Inderdaad een wonderlijk schouwspel. Vandaag ook weer een park bezocht waar we geisers hebben gezien.
  5. Rob:
    24 maart 2024
    Stoom en zwavellucht voor ons herkenbaar van reis Costa Rica, bijzondere ervaring.
    Laatste foto is inderdaad een topper zoals Dirk v.Driel ook al opschreef.
  6. Cock en Marja van Roon:
    25 maart 2024
    De zwavellucht is hier heel vaak in de omgeving te ruiken, want ook zomaar ergens in een weiland langs de weg zie je stoom omhoog komen.
  7. Anke:
    24 maart 2024
    Heerlijk, ik kan de geur nog herinneren, fantastische reiservaring.

Jouw reactie