Rotorua dag 1

25 maart 2024 - Hamurana, Nieuw-Zeeland

We slapen vandaag heerlijk even uit voordat we op pad gaan.

Als eerste gaan we naar Te Puia. Dit is een park met geisers en ook een gedeelte over de Maori cultuur.  We maken een wandeling door het hele park. We zien verschillende modderpoelen waar gassen uit de grond naar boven komen en natuurlijk een groot aantal geisers (zie video’s). De grootste geiser is de Pōhutu geiser. Deze spuit zo’n 20 keer per dag water en dit water kan soms een hoogte van 30 meter bereiken. Verderop in het park is een gebouw waarin de Kiwi kan worden bekeken. Deze vogel leeft ‘s nachts. Het hele gebouw is dan ook bijna helemaal donker. We hebben het geluk dat we er 2 zien, want vaak verstoppen ze zich in donkere hoeken. Helaas mogen we ze niet fotograferen. Het gedeelte over de Maori cultuur bestaat uit een klein aantal gebouwen en een kano. Daarnaast is er een opleidingsinstituut waar jonge Maori’s de kunst van het houtsnijwerk leren.

Na de lunch gaan we door naar een bos waar heel veel Redwoods staan. Dit zijn bomen die oorspronkelijk uit Amerika komen. De eerst bomen zijn hier in 1901 geplant. Ze kunnen bereiken een hoogte van 60 met en een diameter van meer dan 2 meter. Deze bomen groeien hier 2 keer zo snel als in Amerika. We maken hier een wandeling van ongeveer een uur. Hierna gaan we terug naar ons vakantiehuis en genieten op het terras nog even van de zon.

1. Dirk van Driel:
    25 maart 2024
    Hi Cock en Marja. Ik weet niet hoe lang jullie nog rond Roturoa blijven, maar misschien nog een bezoekers tip. In de buurt van Roturoa heb je de Buried Village. Dit is het verwoeste dorp Te Wairo. In 1886 vond daar in de buurt een gigantische vulkaanuitbartsing plaats: de eruptie van Mount Tarawera. Binnen 5 uur lag 1500 vierkante kilometer onder de lava. Verschillende dorpen zijn toen verwoest en naast 153 doden ook het achtste wereldwonder the Pink and White terrace.
  2. Cock en Marja van Roon:
    25 maart 2024
    Dirk, bedankt voor de tip. Vandaag is onze laatste dag in Rotorua en het museum is vandaag gesloten.
  3. Bianca:
    25 maart 2024
    Bijzonder om die geisers te zien spuiten!
  4. Cock en Marja van Roon:
    26 maart 2024
    Dat is heel bijzonder. Alleen de lucht die daarbij vrij komt is niet echt bijzonder. Dat ruikt naar zwavel oftewel rotte eieren.
  5. Henry Zwart:
    25 maart 2024
    Mooi om te zien hoe die geisers heet water spuiten, en ook zo hoog. En ook dat de Maori voor bij komen. Kom je in het dagelijkse leven de Maori ook tegen in Nieuw Zeeland? En de Haka al een keer in live opgevoerd zien worden?
  6. Cock en Marja van Roon:
    26 maart 2024
    Heel af en toe zien we een Maori met zijn/haar gezichtstatoeage in het dagelijkse leven, maar niet veel. De Haka hebben we nog niet gezien. Meestal gebeurd dit in toeristische Maori dorp waar je ‘‘s avonds dan naar toe kan voor de show en het eten. Dit hebben we niet gedaan, omdat we niet graag in het donker hier rijden.
  7. Rob:
    25 maart 2024
    Mooi, die bijzondere natuur elementen.
  8. Jolanda Jezeer:
    25 maart 2024
    Geisers! Prachtig. Die zou ik ook graag eens zien.
  9. Cock en Marja van Roon:
    25 maart 2024
    Je kan ze hier zien, maar ook in IJsland en Amerika.
  10. Cock en Marja van Roon:
    25 maart 2024
    Je krijgt er dan ook de rotte eieren lucht erbij.

Jouw reactie