Van Cardrona naar Franz Josef

10 maart 2024 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Na weer een heerlijk ontbijt vertrekken we rond 08.30 uur naar Franz Josef. Een plaats aan de westkust van Nieuw-Zeeland en aan de voet van verschillende gletsjers.

Het eerste gedeelte van de reis gaat nog door een landschap van graslanden en bergen en langs het Lake Hawea en het Lake Wanaka. Voorbij het Lake Wanaka veranderd het landschap. De bergen worden hoger en het landschap bestaat hoofdzakelijk uit bossen. De eerste stop is bij de Blue Pools. Deze zijn helaas niet te bereiken, omdat er onderhoud wordt gepleegd aan het pad ernaar toe. Vervolgens stoppen we bij 2 watervallen. De eerste is de Fantail Falls met een hoogte van 23 meter. De tweede is de Thunder Creek Falls. Deze is 96 meter hoog.  Bij deze laatste waterval staat ook nog een uitleg hoe het komt dat aan de kant van de oceaan de regenwouden zijn en aan de andere kant het landschap kaal is.

Voorbij de Haast Pass draait de weg richting de oceaan en van het ene op het andere moment komen we van tussen de hoge bergen weer terug in een vlak landschap. Hier rijden we op een gegeven moment over de langste 1 rijbaan brug van Nieuw-Zeeland (zie video).De weg loopt vervolgens langs de kust. Hier stoppen we nog een keer bij Ship Creek Parking. Hier ligt een een mooi vlonderpad door de duinen tot aan het strand (zie video). Marja loop hier nog een stuk over het strand. Het bijzondere hier is dat aan de andere kant van de weg direct het regenwoud begint. Ook hier lopen we een stuk over een goed rolstoelvriendelijk pad (zie video).
De laatste stop is bij Knights Point Lookout. Vanaf hier hebben we een mooi uitzicht over de kustlijn. Hierna gaat slingert de weg weer de bergen in.

Na een rit van 320 kilometer komen we aan bij de B&B Ribbonwood Retreat, waar we een chalet hebben. Helaas zijn door de laaghangende bewolking de toppen van de  bergen en gletsjers niet te zien.

Sinds een lange tijd kunnen we weer onze eigen avondmaaltijd bereiden.

1. Dirk van Driel:
    10 maart 2024
    Mooi tekenend zoals jullie het landschap beschrijven, zo hebben wij het ook ervaren. Zo zit je in een berglandschap om binnen no time in een vlak terrein of strand te zitten. Heerlijk dat mee mogen genieten
  2. Henry Zwart:
    10 maart 2024
    Ziet er weer fantastisch uit

Jouw reactie