Franz Josef en omgeving

11 maart 2024 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Als we wakker worden regent. Helaas blijft dit de hele ochtend zo. We gaan er alleen even uit voor het doen van de boodschappen voor het avondeten.

Aan de begin van de middag wordt het droog. Wel blijf het nog zwaar bewolkt. We gaan een twee wandelingen maken bij de Franz Josef gletsjer. Als we bij de parkeerplaats aankomen waar beide wandelingen beginnen zien we steeds meer blauwe lucht. De eerste wandeling gaat naar Peters Pool. Een meertje met, als het windstil is, een mooie spiegeling van de omliggende bergen. De wandeling is rolstoelvriendelijk volgens het  informatiebord, maar bevat toch een aantal steile stukken. Dankzij een sterke Australiër komen we makkelijk bij het meertje. Wanneer we aankomen bij het uitkijkpunt zijn de bergtoppen nog in wolken gehuld, maar al snel verdwijnt daar ook de bewolking. De 3 foto’s die hieronder te zien zijn van het meertje en de bergen zijn allemaal binnen 15 minuten genomen. De gletsjer zelf is hier niet te zien, omdat deze steeds kleiner is geworden. Als we nog een tijdje daar staan zien we de bewolking rond de bergtoppen weer toenemen.

Terug bij de parkeerplaats staat er bij de andere wandeling die we willen doen geen rolstoelteken, maar we wagen het erop. We zien wel hoe ver we komen. Ook dit pad kent steile stukken en deze keer krijgen we hulp van een Tsjech en bereiken we ook hier het uitkijkpunt. In de verte is de gletsjer te zien. In 1908 kwam de gletsjer nog tot het punt waar we nu staan. Maar sinds die tijd is de gletsjer steeds kleiner geworden. Zo is sinds 2008 de gletsjer 1,5 kilometer korter geworden.

We rijden vervolgens door naar het kustplaatsje ōkārito waar de grootste lagune van Nieuw-Zeeland ligt. Volgens de informatie zijn er veel vogels te vinden, maar jammer genoeg zijn we geen vogels. We rijden door naar het strand en genieten daar nog even van de mooie kustlijn. Hierna rijden we terug naar de B&B. Onderweg begint het weer te regen.

1. Ondine:
    11 maart 2024
    Wij zijn in Noorwegen ook steeds onder de indruk van de krimpende gletsjers en opdrogende watervallen....
    En jammer dat jullie geen vogels vonden.
    Leuk om zo mee te reizen!
  2. Cock en Marja van Roon:
    12 maart 2024
    Dat kunnen wij ons goed voorstellen. Het is indrukwekkend wat de gevolgen voor de natuur zijn met alle klimaatveranderingen.
  3. Rob:
    11 maart 2024
    De bergen blijven imposant, mooi vastgelegd op de foto. Top hoeveel vriendelijke mensen jullie tegenkomen die helpende hand bieden zodat jullie toch samen mooie plekjes kunnen bereiken.
  4. Cock en Marja van Roon:
    12 maart 2024
    Het is inderdaad schitterend om de bergen te zien. Helaas door het weer niet helemaal, maar alles is meegenomen. Hopelijk wordt het de komende dagen beter weer en kunnen we ze in volle glorie aanschouwen. De spontane hulp van de vriendelijke mensen geeft ons de mogelijkheid volop te genieten van alle mooie plekjes.
  5. Marianne:
    11 maart 2024
    Wauw en ook spijtig om te zien hie de natuur veranderd door het klimaat.
    Weer een top dag zo te horen.
  6. Cock en Marja van Roon:
    12 maart 2024
    Het geeft wel een dubbel gevoel als je zo’n mooie gletsjer ziet, maar weet dat deze de komende jaren steeds sneller kleiner zal worden.
  7. Marion Zwart-Doeser:
    11 maart 2024
    Mooi ook om te lezen dat mensen zo behulpzaam zijn zodat Cock ook overal bij kan komen!!! Op naar het volgend avontuur daar 👍
  8. Cock en Marja van Roon:
    12 maart 2024
    Het is zeker fijn dat mensen ons af en toe spontaan hulp aanbieden.
  9. Dirk van Driel:
    11 maart 2024
    Petje af hoor dat jullie dat allemaal doen en zo goed te lezen dat er altijd mensen zijn die Cock willen helpen. Jullie zij dus geen Kea tegengekomen? Dat is die vogel die graag op de P bij de gletsjer de rubbers van de ramen en ruitenwisserbladen eet.
  10. Cock en Marja van Roon:
    12 maart 2024
    Het vergt van ons allebei de nodig energie om te komen waar we willen, maar met spontane hulp van andere gaat dat meestal goed. Het geeft heel veel voldoening als we zo’n mooi uitkijkpunt hebben bezocht.
    Ik heb 1 keer eerder bij een ander parkeerplaats een Kea gelukkig bij een andere auto op de motorkap zien zitten.
  11. Henry Zwart:
    12 maart 2024
    Opwarming van de aarde, dit is weer een heel goed voorbeeld daarvan helaas. Wel mooi om te lezen dat er ook nog aardige en behulpzame mensen zijn. Maar wat een prachtige aarde hebben we toch.
  12. Cock en Marja van Roon:
    12 maart 2024
    Inderdaad is dit een duidelijk voorbeeld van de klimaatverandering.

Jouw reactie