The Catlins

4 maart 2024 - Balclutha, Nieuw-Zeeland

Als we wakker worden regent het volop. Ook na het ontbijt is het nog steeds niet droog. Rond 10.00 wordt het gelukkig droog en we gaan dan ook direct op pad.

We zijn in de The Catlins, een streek in het zuidoosten. Deze streek staat bekend om zijn vele watervallen. Wij hebben er vandaag 3 op het programma staan. De eerste is de Barrs Falls. Als wij na een stevige rit omhoog via een gravelweg bij de parkeerplaats van de waterval aankomen blijkt het pad naar de waterval zeer steil naar beneden te lopen. We besluiten om niet naar de waterval te gaan en keren om. Op de terugweg hebben we een mooi uitzicht over de omgeving en de oceaan in de verte. Op weg naar de volgende waterval zien we in een weiland heel veel schaap staan die is vreemd aankijken.

De tweede waterval is de Purakunui Falls. Dit is volgens de folders de mooiste waterval in deze streek. Gelukkig is het pad naar de waterval goed. We lopen hier door een mooi regenwoud met veel bijzondere bomen en varens. Het is inderdaad een schitterende brede waterval.  Terug om de parkeerplaats is het tijd voor de lunch. Bij gebruik aan een picknicktafel gebruiken we de achterbak als tafel.  Op de weg naar de derde waterval zien we een wegwijzer naar een nabijgelegen baai staan. We besluiten hier eerst naar toe te gaan. De weg er naar toe is ook weer een gravelweg die steeds smaller wordt. Het is een schitterende baai met aan 1 kant een mooie rotswand. Op de terugweg over deze gravelweg komen we een kudde schapen tegen die net uit het weiland worden gehaald door de boer (zie video).

Als we net op de parkeerplaats bij de derde waterval zijn uitgestapt begint het te regen en te onweren. We besluiten om niet naar de waterval te lopen, maar terug te gaan naar de B&B via het plaatsje Kaka Point waar we gisteren ook zijn geweest en we zeehonden hebben gezien. Deze keer zien we ze niet, maar genieten nog wel even op het strand van het mooie uitzicht.

We sluiten de dag weer af met regen, wat een mooie dregenboog oplevert.

1. Dirk van Deelen:
    4 maart 2024
    Wat een mooie plaatjes en verhalen!
    Ziet er prachtig uit en zo te lezen genoeg verrassingen die het avontuurlijk maken.

Geniet ervan!
  2. Dirk van Driel:
    4 maart 2024
    Blijft voor jullie een lastig geheel om bij alle watervallen te komen, maar petje af voor wat jullie wel doen. Het zullen niet de laatste watervallen zijn die je kan bezoeken. En ondanks het mindere weer toch weer fantastisch landschap en plaatjes
  3. Ilonka:
    4 maart 2024
    Wat een verschillende landschappen. Erg mooi!
  4. Cock en Marja van Roon:
    5 maart 2024
    Inderdaad zijn hier allerlei verschillende landschappen dicht bij elkaar. Nu zitten we weer tussen de bergen met vers gevallen sneeuw op de toppen boven de 3000 meter.
  5. Henry Zwart:
    4 maart 2024
    Jullie maken er wel wat moois van hoor. Mooie en leuke filmpjes/foto's van prachtige belevenissen.
  6. Cock en Marja van Roon:
    5 maart 2024
    Bedankt voor het compliment. Marja maakt de filmpjes en wij beide de foto’s.

Jouw reactie