Lake Pukaki en Mount Cook

26 februari 2024 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Voordat we aan het verhaal beginnen van vandaag eerst terug naar de excursie van gisteravond. De excursie begon in het centrum van het Dark Sky Project waar we uitleg kregen over de excursie. Hier krijgen we ook een zaklantaarn met rood licht mee. Het werd verboden om eigen zaklantaarns (ook die op de mobiele telefoon) te gebruiken. Dit vanwege het feit dat dit licht er voor zorgt, dat als je hierin kijkt je ongeveer 20 minuten lang niet goed de sterren kunt zien. Ook het maken van foto’s werd vanwege dezelfde reden verboden. Vervolgens werden we met een bus naar de lokatie gebracht. Deze bleek een andere te zijn dan wij
‘s morgens hadden bezocht. Wij hadden de informatie gelezen van de andere excursie van deze organisatie. Gelukkig was het terrein ook goed rolstoeltoegankelijk. Eerst kregen we een halfuur lang uitleg over de verschillende hemellichamen. Ook werd er uitgebreid stil gestaan over de onderlinge afstanden van sterren en planeten ten opzicht van de aarde. Ook de tijd die het licht van de hemellichamen nodig heeft om de aarde te bereiken is heel verschillend. Zo doet het licht van de maan er 1,2 seconden over, maar er zijn sterren waarvan het licht na triljoenen jaren onze aarde pas bereikt. Tenslotte hebben we door drie verschillende telescopen naar de sterren en de maan gekeken. Vooral de maan was goed in detail te zien, want het was bijna volle maan. Al met al een interessante excursie.

Was het gisteren de hele dag schitterend weer. Als we vandaag opstaan is het helaas mistig. Maar gelukkig na een uurtje komt er toch een beetje zon. Gelukkig maar, want we gaan naar Lake Pukaki om van het mooie uitzicht op de bergen te genieten. Het is het grootste bergmeer van het Zuidereiland aan de voet van de hoogste berg van Nieuw-Zeeland de Mount Cook (3742 meter). Als we bij het eerste uitkijkpunt van het bergmeer aankomen zijn door de laaghangende bewolking alleen de onderkanten van de bergen te zien. Maar gelukkig verdwijnt de bewolking snel. De 3 foto’s van het meer met op de achtergrond de bergen zijn binnen 20 minuten na elkaar genomen. Vervolgens rijden we de 55 kilometer lange weg langs het meer richting Mount Cook. Op één van de vele uitkijkpunten eten wij onze lunch (broodje brie).  Aan het eind van deze weg hebben we een heel mooi uitzicht op Mount Cook en de andere bergen. Via dezelfde weg rijden we weer terug naar ons vakantiehuisje. Na het avondeten pakken we onze koffers weer in, omdat we morgen doorreizen naar het dorpje Alexandra.

1. Marjon:
    26 februari 2024
    Prachtig verhaal en foto's weer 👍 hebben jullie ook een foto van de kaart met jullie route? Zou ik leuk vinden 😉
  2. Cock en Marja van Roon:
    27 februari 2024
    Hoi Marjon, sorry voor de late reactie. Ik ga proberen een kaartje te maken met daarop de route. Stuur even een mailtje naar mijn [email protected] zodat ik het kaartje kan mailen.
  3. Henry Zwart:
    26 februari 2024
    Ziet er allemaal prachtig uit, en hoe bijzonder is het om aan de andere kant van de aarde via een telescoop de ruimte in te kijken. Hoe rolstoel vriendelijk is het daar eigenlijk?
  4. Cock en Marja van Roon:
    27 februari 2024
    De gebouwen zijn over het algemeen rolstoeltoegankelijk. De natuur is iets anders. Zie ons reisverslag van de gisteren over de wandeling bij de cliffs.
  5. Dirk van Driel:
    26 februari 2024
    Het heelal blijft toch iets ongrijpbaars. Het idee dat je over lichtjaren praat en dan moet je beseffen wat de snelheid van het licht per seconde is. En dat dan meer dan 31536000 keer (aantal secondes in 1 jaar) om tot een heel jaar te komen. Mooie omgeving. Foto's met de fotobewerker een mooie blauwe lucht geven misschien?
  6. Marianne:
    26 februari 2024
    Klinkt allemaal weer heel bijzonder en weer prachtige foto's.
    En dan te bedenken dat er nog heeeeeel veeel meer moois aan gaat komen.
  7. Ingrid brus:
    2 maart 2024
    Fantastisch Cock en Marja!! Krijg weer kippenvel als ik Lake Pukaki en de Mount Cook / Aoraki terug zie! Geniet van de uitgestrekte en vooral lege valleien ;) groet, Hidde Brus
  8. Cock en Marja van Roon:
    3 maart 2024
    Hoi Hidde, Leuk dat je onze reisverslagen ook leest. We kunnen voorstellen dat je er weer kippenvel van krijgt. Het was bij Lake Pukaki en de Mount Cook heel mooi. We zitten nu in de Carlins en dat is weer heel anders maar ook heel mooi.

Jouw reactie