Milford Sound

6 maart 2024 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Als we om 7.00 uur opstaan en de gordijnen openen doen, zien we een mooie lucht van de zonsopkomst. We staan zo vroeg op, omdat we een bootexcursie hebben bij Milford Sound. Dit is een fjord in het fiordland National Park. De afstand tussen Te Anua en Milford Sound is 120 kilometer over een eenbaansweg met vele bochten en flinke stijgingen en dalingen.  Het advies om er minimaal 2,5 uur voor uit te trekken. Omdat we het rustig aan willen doen en we onderweg regelmatig willen stoppen om van de de uitzichten te genieten vertrekken we al om 08.30 uur.

Helaas na 40 kilometer gaat er een waarschuwingslampje in de auto branden. Eén van de voorbanden heeft ineens een te lage spanning. Gelukkig kunnen we op een veilige plek stoppen. Het lijkt erop dat de band langzaam leegloopt. We bellen met de pechdienst van het verhuurbedrijf. Die geven aan dat we onder de auto een reserveband hebben en dit we dus de banden moeten wisselen. We geven aan dat ons dit niet zal lukken. Hierna schakelt de pechdienst een lokale hulpverlener in. Deze komt na 1,5 uur wachten en heeft binnen 15 minuten de band verwisseld. We kunnen weer door. Door dit lange oponthoud dreigen we de excursie te missen. We bellen met het bedrijf wat de excursie organiseert en vragen of we met een latere boot als nog mee kunnen. Dit is gelukkig mogelijk.

Nu hebben we als nog voldoende tijd om als nog te genieten van de mooie natuur. We stoppen een aantal keren om foto’s en video’s te maken. Onder andere bij Mirror Lake, waar de omliggende bergen mooi spiegelen in het water. Onderweg is er ook nog een 1,5 kilometer lange tunnel waar het verkeer met verkeerslichten wordt geregeld, omdat de tunnel zo smal is dat er maar 1 rijstrook beschikbaar is (zie video).  We komen ruim op tijd aan bij de boot. Als eerste gaan we aan boord en vinden een goed plekje achterop de boot.

We varen bijna 2 uur door het fjord en maken veel foto’s en video’s van de steile bergen en de watervallen. Gelukkig is het droog, want dit gebied staat bekend als het natste gedeelte van Nieuw-Zeeland. Gemiddeld valt hier 7000 mm regen per jaar.  Bij één van de watervallen vaart de boot zo dicht langs de waterval dat mensen bovenop de boot flink nat worden.  We staan gelukkig redelijk droog. Op een rots zien we ook nog 2 zeehonden liggen.

Na afloop van de excursie rijden zo snel als mogelijk terug naar Te Anua om op tijd in het resaurant te zijn. We stoppen maar 1 keer bij een mooie waterval.

Als we vanaf het restaurant terug naar de B&B rijden genieten we nog van een mooie lucht bij de zonsondergang.

1. Henry Zwart:
    6 maart 2024
    Ik zeg het geloof ik wel elke dag, maar wat een prachtige foto's en wat is onze aarde een prachtige plek om te leven. Heerlijk genieten daar.
  2. Dirk van Driel:
    6 maart 2024
    Pff, jullie overkomt voor waar ik altijd een beetje bang voor ben: lekke band. Je zal dit maar in the middle of nowhere krijgen. Maar fijn dat ze iemand hebben gestuurd en jullie mooi op tijd waren. Zo te zien hebben jullie goed weer gehad, ik zie een blauwe lucht. Toen wij er waren was het slecht weer, veel regen maar ook dat gaf wel enige mooie plaatjes. Ik zie dat de gidsen wat het water betreft niet met elkaar hebben afgestemd, ons werd in 2019 verteld dat gemiddeld 9 meter water per jaar valt. Maar het blijft een hele hoop.
  3. Cock en Marja van Roon:
    8 maart 2024
    Wat maakt 2 meter uit in een jaar🤪
  4. Petra Van Soelen-Zwaneveld:
    Wat een prachtige foto’s! 🤩
  5. Cock en Marja van Roon:
    8 maart 2024
    Bedankt.voor het compliment. We maken beide de foto’s.
  6. Ineke:
    6 maart 2024
    Wat een pech die band! Gelukkig de boot niet gemist en een mooie dag gehad
  7. Marion Zwart-Doeser:
    6 maart 2024
    Wat een avontuur met de auto, en Cock dit keer dus niet de SOS alarmcentrale 😉😉 Fijn dat jullie toch de boot konden verzetten, en de foto's zijn weer spectaculair mooi chapeau👏👏👏
  8. Geertje:
    6 maart 2024
    Wat een prachtige natuur! Echt mooi die watervallen en mooie lucht met de zonsopkomst. Hele mooie foto's. Jammer van die lekke voorband. Gelukkig is alles toch nog goed gekomen en hebben jullie de boot niet gemist.
  9. Martine:
    7 maart 2024
    jammer van de band, maar fijn dat ze toch konden komen. En de excursie verzet kon worden. Mooie foto’s

Jouw reactie